Als je woning gerenoveerd wordt, komt daar veel bij kijken. Onderhoudswerkzaamheden gaan helaas altijd gepaard met enige hinder. Herrie, stof, werklui over de vloer: er komt veel op de bewoners af. Daarom vinden we het belangrijk om bewoners ruim voordat we van start gaan duidelijk te informeren. Wat gaan we doen? Wanneer gaan we dat doen? Hoe lang duurt het? Hebben ze er veel last van?
Het is voor bewoners niet makkelijk om zich hiervan een concrete voorstelling te maken. Dat kunnen we opschrijven, maar tekst is niet voor iedereen het fijnste informatiemiddel. Bijvoorbeeld voor bewoners die de Nederlandse taal (nog) niet machtig zijn of bewoners die niet goed kunnen lezen. Ook aan hen wil je de werkzaamheden zo goed mogelijk uitleggen. Daarom ondersteunen we tekst graag met beeld, onder andere in de informatiebrochure en de bewonersbrieven. Met cartoons om precies te zijn.
Met een serie tekeningen geven we de bewoners uitleg over bijvoorbeeld de werkzaamheden, overlast, energetische maatregelen en wat het betekent voor hun portemonnee. Begrijpelijke informatie, ook voor wie minder goed kan lezen. Uiteraard blijft persoonlijk contact een belangrijke rol spelen en kunnen bewoners altijd bij ons terecht voor vragen. Maar begrijpelijke schriftelijke informatie neemt al veel vragen en zorgen weg en dat scheelt: dan kan de tijd en energie in het persoonlijk contact vooral naar de bewoners die écht extra aandacht nodig hebben.
Binnen het dynamisch onderhoud komen we nog veel woningen tegen met een asbestriolering. Het vervangen van zo’n riolering heeft een behoorlijke impact op een woning. En dus voor de bewoner. Natuurlijk kunnen we stapsgewijs opschrijven hoe dit in zijn werk gaat. Maar we kunnen het ook laten zien. Om bewoners een indruk te geven van wat ze kunnen verwachten, hebben we een animatie gemaakt. In een paar minuten laten we hierin zien wat we in hun woning gaan doen. Van het asbestonderzoek tot het plaatsen van de nieuwe rioolbuis en het opleveren van de woning.
Om bewoners ook over andere ingrijpende gebeurtenissen in hun woning goed te informeren, werken we aan animaties over het vervangen van de badkamer, keuken en het toilet.
Wil je ook eens sparren met ons over bewonerscommunicatie en kijken waar we nog kunnen verbeteren? Ik ga graag met je om tafel!